Menu

Online check-in: Čo to je?

Online check-in: Čo to je?

Online check-in je check-in vykonaný prostredníctvom internetu. Alternatívou k nemu je check-in, teda registrácia pasažierov pre ten-ktorý let priamo na letisku. (Jedná sa o akési zaevidovanie cestujúcich, že sa na letisku naozaj nachádzajú a že poletia).

Pozor!

V prípade kúpi leteniek u obľúbených dopravcov ako Ryanair, Wizz Air alebo EasyJet sa oplatí využiť práve online check-in, pretože check-in na letisku môže byť (a často aj býva) dodatočne spoplatnený.

Čo je to check-in a prečo by sme ho mali podstúpiť?

Každý cestujúci musí vlastniť palubný lístok kvôli tomu, aby mohol zaujať svoje miesto v lietadle (samotná letenka pre vstup do lietadla nestačí!). A palubný lístok pasažier získava práve počas check-in procesu. Existujú dve možnosti, ako na to:

  • Online – využíva sa pri ňom online formulár, do ktorého zadáte požadované dáta a necháte si vygenerovať palubný lístok, ktorý si musíte vytlačiť a vziať so sebou na letisko (podrobnosti o online check-ine sa dočítate v ďalšej časti článku)
  • Na letisku – prebieha pri check-in pulte konkrétnych aerolínií alebo pri samoobslužnom check-in pulte – v tomto prípade vám palubný lístok vytlačí zamestnanec aerolínií alebo samoobslužný pultík (viac informácií nájdete v článku, ktorý sa venuje check-inu na letisku).

Každý cestujúci má jeden vyplnený palubný lístok, pričom rozsah požadovaných údajov na palubnom lístku určuje letecká spoločnosť. Okrem toho sa požadované údaje môžu líšiť aj na základe smeru cesty – toto je spojené najmä s vízovou povinnosťou, ktorá sa môže (no nemusí) týkať vašej cieľovej destinácie. Počas check-inu zvyčajne musíte uviesť svoje meno a priezvisko, číslo cestovného dokladu (pas, preukaz totožnosti), ale tiež ďalšie údaje ako názov krajiny či údaje o vydaní a platnosti dokladov. Je to dôležité, pretože zhoda údajov na palubnom lístku a v dokumentoch býva predmetom predletovej bezpečnostnej kontroly.

V prípade nezhôd vo vyššie uvedených údajoch cestujúci nemôže prejsť bezpečnostnou kontrolou. Počas check-inu sa zároveň cestujúcim prideľujú sedadlá v lietadle – informáciu o svojom mieste nájdete na vygenerovanom palubnom lístku.

Je dôležité poskytnúť počas check-inu uvedené osobné údaje? Už z vyššie napísaného vyplýva, že je to veľmi dôležité. Počas rezervácie leteniek je nutné uviesť mená a priezviská cestujúcich a spolu s nimi aj dátum ich narodenia a kontaktné údaje. Palubný lístok obsahuje oveľa detailnejšie informácie, čo však vyplýva z platných bezpečnostných požiadaviek.

Môže nastať situácia, že v čase medzi nákupom letenky a samotným letom dôjde k zmene v požadovaných údajoch (napríklad môže vypršať platnosť cestovného pasu a nový dokument bude vydaný s celkom iným číslom). Práve preto sa check-in rieši tesne pred odletom, alebo, to v prípade online check-inu, maximálne niekoľko dní pred plánovaným odletom.

Pozor! Každý pasažier by mal mať svoj vlastný palubný lístok so správne vypísanými údajmi a preukaz totožnosti, ktorý potvrdí platnosť a zhodu týchto údajov.

Vďaka eSky môže byť check-in jednoduchší

eSky umožňuje svojim zákazníkom, ktorí si kúpia letenky od leteckých spoločností Ryanair, Wizz Air alebo EasyJet, vykonať online check-in prostredníctvom svojich webových stránok. V prípade aerolínií Wizz Air môžete tento check-in vykonať po obdržaní letenky do 30 dní (ak ste si zarezervovali sedadlo) alebo od 48 hodín do 3 hodín pred odletom (ak ste si sedadlo nezarezervovali). V prípade spoločnosti Ryanair je lehota pre online check-in na webe eSky 2 dni až 2 hodiny pred odletom (ak ste si zarezervovali sedadlo, tak sa horná hranica posúva až na 60 dní pred odletom), aerolínie EasyJet umožňujú svojim pasažierom vykonávať online check-in v lehote od 30 dní až do 2 hodín pred plánovaným odletom.

Ďalšie aerolínie, ktoré poskytujú možnosť online check-inu:

• Air Baltic – od 5 dní pred odletom až do záverečnej pri odbavovacích pultíkoch na letisku.

• Alitalia (platí len pre tarifu Light!) - od 24 do 2 hodín pred odletom.

• Ukraine International Airlines - od 48 hodín (okrem letov z Amsterdamu, trasy Kyjev - Brusel a charterových letov - od 24 hodín, letov z Bruselu, Ženevy a Zürichu - od 18 hodín pred odletom) do 1 hodiny pred odletom (okrem letov z Tel Avivu a Záporožia – v týchto prípadoch sa možnosť check-inu zatvára 3 hodiny pred odletom lietadla). Online check-in na trasách Kyjev - Riga a Riga - Kyjev je spoplatnený, pre ostatné trasy je zdarma. Od 1. októbra 2017 sú pasažieri letov UIA povinní zaplatiť poplatok za check-in na letisku (výnimku majú iba cestujúci interkontinentálnych letov a letov s odletom z mesta Klaipėda)!

• AirAsia (platí len pre domáce lety) - od 14 dní do 4 hodín pred odletom (pre AirAsia X) alebo až do 1 hodiny pred odletom (AirAsia).

• Spirit Airlines - od 24 hodín do 1 hodiny pred odletom.

• Jet2.com - od 28 dní do5 hodín pred odletom.

• El Al. - od 24 hodín do 3 hodín pred odletom.

V prípadoch, ktoré sme na riadkoch vyššie neuviedli, prebieha check-in štandardne na letisku – cestujúci po príchode k odbavovaciemu pultu (najneskôr však 2 hodiny pred odletom) dostanú palubný lístok bez poplatkov.

Link na online check-in nájdete v e-mailovej správe, ktorú dostanete od eSky

V závislosti od zakúpenej tarify sa zákazníci eSky môžu registrovať dvoma spôsobmi.

Zákazníci so službou online check-in

V prípade nákupu doplnkovej služby – online check-inu (dá sa kúpiť pri rezervácii letenky na našom webe) cestujúci dostane e-mail s elektronickou letenkou a link na check-in formulár. Vďaka nemu môže pasažier poskytnúť všetky potrebné informácie pre odbavenie ešte skôr, než príslušná letecká spoločnosť vôbec spustí svoj online check-in (zvyčajne sa tak stane 2 – 4 dni pred odletom). Naši konzultanti dokončia celý proces hneď ako tá-ktorá spoločnosť spustí svoj check-in. Cestujúci následne dostane palubný lístok na vytlačenie. Bude zaslaný na e-mailovú adresu uvedenú pri rezervácii a to najskôr 48 hodín a najneskôr 8 hodín pred plánovaným odletom.

Zákazníci bez služby online check-in

Ak si zákazník neprikúpil službu online check-in, dostane akurát e-mail s letenkou a upozornenie s dátumom odoslania ďalšieho e-mailu – s check-in formulárom. Tento e-mail sa odošle, keď letecká spoločnosť spustí check-in (napríklad u aerolínií Ryanair sa tak deje 48 hodín pred plánovaným odletom). Po prijatí správy s odkazom na formulár je nutné vyplniť požadované údaje a po vygenerovaní palubného lístka (bude zaslaný na uvedenú e-mailovú adresu) je potrebné tento lístok vytlačiť a vziať so sebou na letisko.

Pozor! Palubný lístok by ste si mali vytlačiť v ideálnom prípade ihneď po jeho prijatí. Lístok sa dá aj uložiť či zálohovať (na prenosný disk či do pamäte smartfónu), no je potrebné disponovať palubným lístkom v tlačenej podobe pred prístupom k check-inu a pasovej či bezpečnostnej kontrole na letisku! S palubným lístkom v printovej podobe by ste si mali vziať aj doklady totožnosti používané pri check-ine. Ak vám niektorý z potrebných dokumentov bude na letisku chýbať, prípadne sa pri kontrole údajov objavia nezhody, môže to vyústiť k zaplateniu vysokých poplatkov, v extrémnych prípadoch až k zamietnutiu vstupu na palubu lietadla.

Nefunguje mi check-in, nemôžem sa zaregistrovať. Čo robiť?

• Skontrolujte, či na váš e-mail nebol odoslaný nový letový plán spolu s novým odkazom-linkom pre check-in.

• Ak sa rezervácia týka väčšej skupiny cestujúcich, nemali by ste registrovať viac ako niekoľko pasažierov súčasne. Ak sa zadávanie potrebných údajov týka priveľkého počtu cestujúcich, nemusíte kvôli tomu stihnúť dobu určenú na vyplnenie týchto údajov. Toto časové obmedzenie pri vypĺňaní je zavedené z dôvodu bezpečnosti zverených dát.

Kúpte si službu online check-in na eSky

Online check-in je doplnkovou službou, ktorú si môžete prikúpiť počas rezervácie leteniek od niektorých leteckých spoločností na eSky. Ide o veľmi pohodlné riešenie, vďaka ktorému cestujúci nemusí pamätať na leteckou spoločnosťou stanovený dátum spustenia check-inu. Všetky formality, súvisiace s týmto procesom, totiž vykonajú konzultanti eSky.

Po zakúpení uvedenej služby dostanú používatelia eSky odkaz na formulár, umožňujúci poskytnúť údaje potrebné pre check-in. Používateľ eSky musí akurát poskytnúť tieto údaje a 8 hodín pred plánovaným odletom dostane e-mail s palubnými lístkami pripravenými na tlač. Palubné lístky je potrebné vytlačiť a priniesť na letisko.

Pozor! Služba online check-in prostredníctvom eSky je k dispozícii len pre lety prevádzkované niektorými obľúbenými aerolíniami. Uvedenú službu je možné pridať do nákupného košíka počas procesu rezervácie leteniek.

Zmena po registrácii

Po online check-ine vám spoločnosti Ryanair, Wizz Air a EasyJet umožnia zmenu dátumu letu alebo mena pasažiera. Poplatok za tzv. otvorenie letenky je 15 EUR / 15 GBP za cestujúceho a let. Po otvorení letenky môžu cestujúci robiť zmeny v súlade s možnými poplatkami a podmienkami a predpismi leteckej spoločnosti. Možné zmeny sú však časovo obmedzené.

Pozor!

Pasažieri, ktorí cestujú s registrovanou batožinou a využívajú službu online check-in, sú povinní zúčastniť sa odovzdania a registrácie batožiny na letisku.

Pamätajte si!

• Po online check-ine už nie je možné vykonať zmeny na letenke (okrem aerolínií Ryanair, Wizz Air, EasyJet).

• Na letisku musí mať každý pasažier vytlačený palubný lístok.

• Palubné lístky môžu byť vytlačené čiernobielo.

• Každý palubný lístok musí byť vytlačený na samostatnom hárku papiera tak, aby jedna z jeho strán bola nepotlačená.

• Na letisku sa cestujúci musia preukázať rovnakými dokladmi totožnosti, ktoré použili pri online check-ine.

Tipy a návrhy v tomto článku a súvisiace články sú len pre informačné a pomocné účely a nesmú predstavovať základ pre akúkoľvek sťažnosť voči eSky.sk.

Zaujal Vás tento článok, ale potrebujete viac informácií?
Ďakujeme za Vašu pomoc

Váš názor nám pomôže vytvárať lepšie a príslušné články

Temporarily we could not send your suggestions

Send again Try later